blog

DE FOTOMAEKERIJ AAN HET WERK

Leergierig als ik ben volg ik regelmatig workshops of cursussen. Om op de hoogte te blijven van technieken en technische snufjes, maar ook om door de ogen van iemand anders mezelf en mijn bedrijf te bekijken. Ik kan je zeggen: heel verhelderend!

Vorige week mocht ik weer. Een workshop Interieurfotografie met daarbij ook eens kijken hoe het nu gaat, wat wil ik nog, hoe denk ik dat te gaan bereiken en wat zijn de gedachten van de ander hierover.

Zoals je leest gaat het niet alleen om fotograferen, maar ook zeker net zo belangrijk over bv. de marketing, socials… kortom: het ondernemerschap als fotograaf. Eens heb ik van een marketeer gehoord: als fotograaf is de verdeling van je tijd 40% fotografie en 60% ondernemen. Zo!

Dus was mijn conclusie, dat ik me behalve op het richten van fotografie (om steeds beter te worden) me zéker ook laten bijscholen of hoe je het ook noemt op het gebied van ondernemen. En alles wat daarbij hoort.

Het eerste wat ik er uitgekomen is: mezelf vaker laten zien! Toevallig was dat enkele weken geleden ook te zien bij een aflevering van The Profit (tv-serie waar succesvol zakenman en investeerder Marcus Lemonis kleine noodlijdende bedrijven terug de goeie weg op wil helpen). Een mode-ontwerpster die zichzelf alleen maar achter de schermen zag en zich nooit liet zien. De persoon achter de naam was dus eigenlijk een groot mysterie. Wat bleek… toen zij zich meer profileerde en meer zichtbaar was, groeide de belangstelling voor haar werk enorm.

Tja, als hij het al zegt en het blijkt te werken, èn op de workshop wordt het mij ook nog eens gezegd… wie ben ik dan om daar tegenin te gaan. Dus: hier ben ik, Saskia Molders van De Fotomaekerij.

O ja, voordat je gaat zeggen: “Maar ik zie je gezicht niet.” Het is een proces en dat gaat in stapjes. Binnenkort heb ik een branding shoot voor mezelf gepland. Foto’s waar mijn gezicht wel te zien zal zijn… wordt vervolgd dus.

Foto credits: Esther Scherpenzeel Fotografie (dank je wel!)